niedziela, 10 lutego 2013

Steven Jay Schneider - 1001 filmów, które musisz zobaczyć

"Kanon sztuki filmowej. Jak każdy wybór może wydawać się dyskusyjny. Jednak znajdują się tutaj omówienia najważniejszych filmów, które powinien zobaczyć każdy. Jest to kolejne, zaktualizowane wydanie książki, która cieszy się ogromnym powodzeniem u czytelników już od wielu lat.

1001 filmów, które musisz zobaczyć to wspaniały przewodnik po świecie kina. Po przeczytaniu zajmującego artykułu, dogłębnie omawiającego temat dzieła, którego się nie widziało, człowiek ma ochotę natychmiast biec do wypożyczalnie po ten film." - Dallas Morning News.

Wiem, że nie wymyśliłbym czegoś takiego, dlatego też posłużyłem się opisem ze znanego czasopisma. "1001 filmów, które musisz zobaczyć" to książka, z którą powinien zapoznać się każdy człowiek, nawet ten, który nie interesuje się kinem. Steven Jay Schneider stworzył świetny przewodnik obrazujący największe dokonania X muzy w ostatnich 109 latach (książka obejmuje czasy 1901-2010).

Kadr z filmu "Dziwolągi" (1932)
Jak mówi tytuł, w przewodniku znajduje się 1001 dłuższych i tych krótszych recenzji filmów. O ile opinie na temat "Władcy Pierścieni" czy "Titanica" w pełni usatysfakcjonują widza, o tyle krótkie wzmianki na temat wielu kultowych filmów, chociażby "Filadelfia" lub "Thelma i Louise", zawodzą. Niektóre z nich to po prostu takie notki, które lekko przedstawiają fabułę, nie mówiąc praktycznie nic o reszcie.

Ogromnym minusem książki jest to, że zdradza zakończenie niektórych filmów (idealnym przykładem jest opinia o "Dziwolągach", gdzie nawet zamieszczono zdjęcie z zakończenia). I nie jest to jedyny przykład. Dlatego rada dla czytających - podczas zapoznania się z recenzją, uważajcie na okropne spojlery.

Ogólnie jednak, "1001 filmów, które musisz zobaczyć" prezentuje się naprawdę dobrze! Książka jest bardzo pomocna, gdyż każda z przedstawionych pozycji jest warta uwagi. Autor nie skupia się na jednym gatunku, bo oprócz tak poważnych filmów, jak chociażby widoczny na okładce "Czarny łabędź", mamy szansę przeczytać o takich komediach jak "Kac Vegas" czy horrorach - chociażby "Paranormal Activity"! Co najlepsze, opinie wygłaszane są przez znanych filmowców i krytyków, m.in scenarzystów, reżyserów i dziennikarzy.

Podsumowując. Książka jest naprawdę pomocna, można wybrać naprawdę wiele ciekawych tytułów, chociaż przyznam, że niektóre filmy nie powinny się tam znaleźć. Niektóre recenzje zdradzają zakończenie produkcji, natomiast jeszcze inne są zbyt krótkie. Mimo to oceniam książkę bardzo wysoko, bo według mnie jest bardzo pomocna i powinna znaleźć się w biblioteczce każdego kinomana, czyli, np. w mojej.

OCENA: 5/6


Inne opinie:

"Prawdziwa użyteczność książki polega na tym, że podpowiada, jakie filmy warto wypożyczyć na DVD. Obejrzałem już 943 z omówionych w niej 1001 dzieł, a pozostałe zamierzam racjonować, żeby wystarczyły mi na resztę życia".

Roger Ebert


"Schneider i jego zespół [..] wyjaśniają, dlaczego każdy z omawianych filmów trzeba koniecznie obejrzeć. Wybór, jakiego dokonali, jest niepodważalny".

Library Journal


INFORMACJA!

Chciałem się z Wami wszystkimi przywitać. Niektórzy mnie znają, niektórzy nie. Nazywam się Paweł i od dzisiaj będę pisał recenzje książek, mam nadzieje regularnie. Coś o mnie? Interesuje się kinem i to głównie z nim związane książki będę oceniał. Moją pasją jest jednak taniec towarzyski, który nie zawsze pozwala mi realizować się w literaturze. Także, jeszcze zapraszam na swojego drugiego bloga: www.filmowe-abecadlo.blogspot.com 
 

5 komentarzy:

  1. No tym,że są zakończenia w niektórych..to mnie rozwaliłeś i zniesmaczyłeś trochę.Drugą rzeczą stanowczo na minus jest okładka!
    "Czarny łabędź " oczywiście oglądałam,oczywiście się zachwyciłam i oczywiście nie mogłam po seansie dojść do siebie..ale żeby w 1001 filmów wybrać akurat to?Moim zdaniem zły wybór.Co prawda to szczegół,ale jeżeli taka fajna książka ma zdobić moją półkę..to powinna mega bardzo fantastycznie zdobić^^.Ale ogólnie,to jak będziesz we Wrocławiu na studiach,to bez w ogóle jakichkolwiek dyskusji pożyczasz mi ją!A na razie co nie co możesz mi pisać na fb^^
    5/6 nie widziałam jej..ale ja bym dała mniej już!Haha^^
    Ale na półce ją chcę.Chyba że wydadzą nowe wydanie z Marilyn Monroe na okładce:)
    buziaki

    OdpowiedzUsuń
  2. Wydaje się warta przeczytania . Jednak , czy się skusze ? Nie wiem . Szczerze mówiąc wolę fantastykę i to właśnie ona zawala mi półki . Jednak czy zawsze trzeba czytac tylko ksiązki fantasty ? No własnie nie ! I to jest pretekst , by raz na jakis czas sięgac po książki , które np . opisują filmy , które warto przeczytać . Więc , jednak tak , przecvzytam ta książkę , wydaje sie ciekawa i warta czasu .
    http://zycietotylkoinspiracje.blogspot.com/

    Mam jeszcze pytanie , gdzie ta książkę można dostac i za ile ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka dostępna jest w empiku i w wielu księgarniach internetowych - cena to 99 zł :)

      Usuń
  3. oj szczerze to bardzo bym chciałą dostać tą książkę :) pozdrawiam, obserwuję i zapraszam do wygrania bransoletki ASKart!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jednak podważę wybór autora i pozostanę przy oglądaniu filmów, jakie lubię, czyli kina złotych lat Hollywoodu. Odstrasza mnie tym bardziej na wskroś amerykański "Czarny łabędź" na okładce.
    Pozdrawiam~:-)

    OdpowiedzUsuń